Wat Ernesto bij mijn moeder gedaan heeft, heeft hij hier ook gedaan, vanaf mei, toen is het begonnen.......
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||
|
|
|
Morgenochtend gelijk de 0900- nummers laten blokkeren................!!!
0900-1594 is een betaalnummer. Met 0900-1594 bel je naar www.beltegoed.nl. Maar wees voorzichtig, want voor je het weet ben je flink wat armer. Volgens de site get-voice zit het bedrijf achter dit nummer in Nijmegen.
Hier onder lees je mijn ervaringen met 0900-1594.
0900- 1594: Aargh!
Ergens in maart ontdekten we dat onze telefoonrekening plotseling gigantisch hoog was. Van zo’n dertig euro per maand, was de teller omhoog geschoten naar 200 euro per maand. Geschrokken verdiepten we ons in de telefoonrekening en ontdekten al snel de oorzaak: er was vanuit ons huis regelmatig gebeld naar 0900-1594. Over een periode van drie maanden voor een schrikbarende 600 euro.
Beltegoed.nl
Na een speurtocht op internet konden we het telefoonnummer herleiden naar Beltegoed.nl. Beltegoed lijkt een handige website. Je kunt er bijvoorbeeld je beltegoed opwaarderen of een prepaid creditcard kopen. Dat kan handig zijn als je iets wilt kopen in het buitenland, maar geen creditcard hebt. Maar Beltegoed maakt flink winst, want voor een creditcard met een tegoed van 10 euro betaal je hen 10,50! En daar komen ook nog transactiekosten bij.
Beltegoed: Bel even 0900-1594
Zo’n prepaid creditcard kun je op verschillende manieren kopen. O.a. via iDeal of via je telefoon door te bellen naar 0900-1594. En dat laatste is bij ons gebeurd. Maar hier zit een flinke adder onder het gras. Want als je bijvoorbeeld je prepaid creditcard van 10 euro via iDeal koopt, kost dat in totaal 10,95. Maar als je de kaart via je telefoon koopt en 0900-1594 belt, kost het 14,70! Dus dat tikt lekker aan. Hoe hoger het bedrag op de prepaid creditcard, hoe hoger de transactiekosten.
0900-1594: Wat is er bij ons gebeurd?
Wat er in ons geval is gebeurd, is dat de kinderen bijvoorbeeld Team Fortress II speelden. Mijn oudste zoon kocht via 0900-1594 o.a. een hoed voor zijn personage. En dat deed hij met behulp van Beltegoed. Hij koos voor een prepaid creditcard t.w.v. 25 euro, en betaalde met onze telefoon door 0900-1594 te bellen. Voor een creditcard t.w.v 25 euro betaalde hij via de telefoon 35,70.
En die betaling vond plaats door 0900-1594 te bellen.
Beltegoed.nl: nalatig?
Officieel zijn onze kinderen nog handelingsonbekwaam. En omdat wij ze nooit toestemming hebben gegeven voor deze aankopen via 0900-1594 heb je als ouders het recht om de aankopen/betalingen te vernietigen.
Op consuwijzer.nl staat hier over het volgende:
‘Heeft een minderjarige iets gekocht of een dienst afgesloten zonder toestemming van zijn ouders? En mocht de verkoper of dienstverlener er ook niet vanuit gaan dat de ouders toestemming hebben gegeven? Dan hebben de ouders het recht om het product terug te brengen of de dienst terugdraaien. De verkoper of dienstverlener moet dan het geld teruggeven.’
Reactie Beltegoed
Naar aanleiding van het advies van Consuwijzer stuurden we een aangetekende brief naar Beltegoed.nl waarin we schreven dat wij onze minderjarige zoon geen toestemming hadden gegeven voor de aankoop van het beltegoed. We kregen de volgende reactie:
‘Zodra u een abonnement afsluit bij uw provider dient u een kopie legitimatie te verschaffen en een betaling te doen. Zodra dit gedaan is maakt uw provider het mogelijk betalingen te doen via 0900 lijnen. Voor ons is het helaas niet na te gaan wie daadwerkelijk de telefoon oppakt om de betalingen te verrichten. Wij kunnen helaas deze dienst dus niet terug draaien.’
Beltegoed: technisch gezien moeten ze het geld terug betalen
Omdat Beltegoed nergens vraagt naar een leeftijd, zijn ze in mijn ogen nalatig. Er is geen enkele drempel om een betaling te doen. Ook volgens Consuwijzer is de koop ongeldig omdat die gedaan werd door een minderjarige. Helaas beroept beltegoed zich op het feit dat zij niet weten of iemand minderjarig is. Lekker makkelijk, aangezien ze daar ook niet naar vragen op hun website.
Volgens consuwijzer is het aan de rechter of de geschillencommissie om hier uitspraak in te doen.
Wat heb je nou geleerd?
- Zure les no. 1 was in ieder geval dat we onze telefoonrekening vaker moeten controleren! Als we dat hadden gedaan, hadden we eerder ontdekt dat de kosten stegen. Nu waren er al drie maanden voorbij.
- We hebben onmiddellijk alle 0900 nummers geblokkeerd. Dat is wel lastig als er weer eens problemen zijn met Tele2, maar dat zien we dan wel weer.
- Ondanks onze frequente voorlichting aan de kinderen om nooit iets te kopen via internet, is het toch misgegaan. Ik wist dat spelletjes als Habbo vaak geld vragen voor dingen, maar ik wist niets van het bestaan van beltegoed.nl af. En al helemaal niet over hoe ongelofelijk makkelijk het is om daar eventjes heen te bellen! Denk dus niet, zoals ik: ‘Mijn kinderen spelen geen Habbo, dus ik hoef me geen zorgen te maken!’
- Zelfs je peuter kan bij wijze van spreken een beltegoed kopen via beltegoed.nl. Er wordt hem of haar geen strobreed in de weg gelegd! Nergens wordt naar een leeftijd gevraagd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten